Українська мова - практичні завдання
  • Регистрация
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Рейтинг 5.00 (1 Голос)

ІМЕННИК

114. Виберіть із тексту іменники, що означають: а) збірні поняття; б) абстрактні; в) конкретні.

115. Випишіть із тексту іменники: а) з абстрактним значенням; б) з речовинним. Скажіть, які граматичні ознаки властиві цим іменникам.

Голубувато-зелений аквамарин віддавна вважався талісманом мандрівників, особливо мореплавців. Стверджують, що він увібрав усю красу морської стихії. У граната слава священного каменя. Це камінь кохання, гніву і пристрасті. А ще самоцвіт проганяє смуток, приносить радість.

Про кварц кажуть, ніби його кристали оберігають від нападу ворогів. А його різновид – «тигрове око» – рятує від страждань, відводить небезпеку. Ще з часів Олександра Македонського фантастичні властивості приписували опалу. Заспокоює нерви, лікує серце, утримує від інших пристрастей. Надприродними властивостями наділяли бурштин, який рятує від пропасниці, жовтяниці, зоба, попереджає інші захворювання, дарує красу і довголіття. Товчений мінерал пили з молоком від внутрішніх хвороб і короткозорості.

Агат (його називали ще чорним бурштином) оберігає дитину від злих духів, зміїних укусів, зурочин. У Литві цим мінералом обкурювали помешкання, аби відігнати нечисту силу. Ніжно-фіолетовий аметист слов'яни цінували дуже високо. За його допомогою, вважали вони, можна передбачити настання зими чи випадання дощу. У старих лікарських порадниках читаємо, що аметист пияцтво лікує, думки погані відганяє, добрим розум робить, у будь-яких справах допомагає.

Символіка, що приписувалася самоцвітам, досить виразна:

Сапфір – постійність; рубін і альмандин – пристрасть; агат – здоров'я і довголіття; топаз – дружба; хризопраз – успіх; гранат – вірність; циркон – удача; яшма – скромність і мужність. Календаря.)

116. Випишіть з українських підручників декілька заголовків, у складі яких є іменники – назви дій чи ознак.

117. Напишіть твір-розповідь «Рідне місто», використовуючи іменники – назви подій, організацій, явищ природи.

118. Поставте наведені іменники у формах називного, родового і знахідного відмінків множини. З'ясуйте формальну відмінність між іменниками – назвами істот та неістот.

Виставка, космонавт, Зевс, стілець, двійка, олень, яблуня, кінь, комора, береза, змій, юнь, селянство, дощ, ворон, курча, грім, сніг, ремісник, метелик, народ, людство, інженерія, професура.

119. Поміркуйте, який відмінок іменника у поданих словосполученнях є більш природним для українського народнорозмовного мовлення.

Читати лист чи листа; узяти олівець чи олівця; шукати трикутник чи трикутника; купити хліб чи хліба; пришити комірець чи комірця; принести стіл чи стола; накласти дров чи дрова; дати ніж чи ножа; узяти молоток чи молотка.

120. Прочитайте. Скажіть, яку стилістичну роль виконують власні назви у прислів'ях і приказках.

1. Хома невіруючий. 2. Який Сава, така й слава. 3. Пророк Наум наставляє на ум. 4. Держись, Василю, одного берега – рибка буде. 5. Усяк Яремій про себе розумій. 6. Мели, Миля: твоя неділя. 7. Видно Кулину, що пироги пекла: й ворота в тісті. 8. Тільки й роду, що Химка. 9. Заплач, Матвійку, дам копійку. 10. По Савці – свита, а по Кулині – ковпак. (З кн. «Народна мудрість Слобожанщини».)

121. Випишіть іменники, рід яких не можна визначити поза синтаксичними зв'язками слів. Поміркуйте, які ознаки є обов'язковими для іменників спільного роду.

Листоноша, курча, поле, сирота, дочка, касир, невдаха, машиніст, суддя, ім'я, сіромаха, роботяга, земля, ніч, заїка, теля, недоторка, село, контролер, мати, заблуда, двір, радість, птаха, ненажера, море, президент, нероба, плем'я, секретар.

122. Виділіть іменники спільного роду, складіть з ними по два речення. Зверніть увагу, як узгоджуються іменники спільного роду з прикметниками та дієсловами. Яку стилістичну роль вони виконують?

Плакса, директор, підлиза, шитво, роззява, капітан, граб, нехлюя, печиво, вариво, місяць, незграба, професор, причепа, сусіда, осика, завзяття, п'ятниця, нікчема, доктор, смуток, звір, середовище.

123. Визначте рід поданих іменників. Поміркуйте, що у них спільного й відмінного порівняно з іменниками спільного роду.

Генерал, докер, дегустатор, професор, суддя, диспетчер, майор, дипломат, староста, академік, живописець, агент, акціонер, аутсайдер, декан, директор.

124. Визначте рід поданих іменників. Спробуйте утворити від них відповідники жіночого роду, зробіть висновок про особливості вживання їх в усному мовленні.

Історик, географ, математик, фізик, філолог, біолог, тренер, музикант, касир, хімік, поет, актор, диктор, редактор.

125. Складіть із поданими іменниками – назвами осіб жіночої статі речення. З'ясуйте значення цих іменників та їхнє стилістичне забарвлення.

Інженерша, кастелянша, професорша, педикюрша, сторожиха, чабаниха, повариха, ковалиха, Василиха.

126. Розкрийте дужки, поставивши дієслова у формі минулого часу. Визначте рід іменників.

Колосся (наливатися), дітвора (зібратися), вороння (каркати), бадилля (рости), дубняк (розростися), листя (падати), каміння (посипатися), молодь (згуртуватися), студентство (виступити), малеча (бавитися), жіноцтво (зібратися).

127. Випишіть іменники-синоніми в окремі групи, визначте їхній рід.

Наступ, колодязь, міць, ціпок, гурт, лан, сором, атака, ганьба, хист, дорога, поле, ґрунт, шлях, зустріч, захист, палка, ковінька, путь, оборона, юрба, тяма, натовп, наснага, нива, криниця, кий, група, земля, побачення, палиця, сила, уміння.

128. Визначте рід складноскорочених слів. Обґрунтуйте свою відповідь.

АНТК (Авіаційний науково-технічний комплекс), МФК (Міжнародна фінансова корпорація), ФДМ (Фонд держмайна), ККА (Контрольно-касовий апарат), РЄ (Рада Європи), НБУ (Національний банк України), УМЗ (Український мобільний зв'язок), АТ (акціонерне товариство), Мінфін ( Міністерство фінансів), Мінюст (Міністерство юстиції).

129. Запишіть іменники, поясніть їхнє значення, користуючись тлумачним словником. Укажіть рід кожного з них, сформулюйте правила визначення роду невідмінюваних іменників іншомовного походження.

Конферансьє, кашне, динго, авеню, суфле, аліготе, рантьє, Тбілісі, шимпанзе, Міссурі, поні, безе, протеже, какаду, Калахарі, зебу, Конго, колібрі, алое, пюре, мумійо, Баку, фламінго, пенсне.

130. Поставте замість крапок пропущені літери. Поясніть, як ви визначаєте рід незмінюваних іменників іншомовного походження.

Лікувальн.. каланхо.., цікав.. інтерв'ю, овочев.. рагу, смачн.. кольрабі, велик.. Колорадо (штат), бистр.. Колорадо (ріка), гірськ.. Колорадо (плато), заключн.. ралі, загадков.. інкогніто, непокірн.. кулі, програй.. парі, славн.. Кутаїсі, чист.. купе, стійк.. статус кво, австралійськ.. кенгуру, маленьк.. колібрі, велик.. шимпанзе.

131. Користуючись словником іншомовних слів та тлумачним, знайдіть українські відповідники до іншомовних термінів і вставте замість крапок. Порівняйте їхній рід.

Ринкова стихія внесла хаос не тільки в ціни, а й у наші голови. На них звалилося стільки нових слів, що не завжди встигаєш вдуматися у значення кожного. Давайте спробуємо розібратися. Отже: бартер – прямий товарообмін, бізнесмен – ділова людина, дилер – ..., ембарго – ..., емісія – ..., інвестиції – ..., інституалізація – ..., комунікації – ..., конвертованість – ..., конкуренція – ..., кредитор – ..., ліцензія – ..., менеджер – ..., прес-реліз – ..., продуцент – ..., сертифікат – ..., шоу – ....
(З журналу.)

132. Відредагуйте речення, звертаючи увагу на рід іменників.

1. Вона відчула страшенну біль. 2. Ми їхали у далеку Сибір. 3. На залізничному путі стояв поїзд. 4. З високої насипі було добре видно село. 5. Мій батько не виносить фальшу. 6. У магазині продається красивий тюль. 7. Автор приніс у редакцію свою рукопис. 8. Запис у журналі була зроблена абияк. 9. Утворіть найвищу ступінь порівняння прикметників. 10. Розділити треба першу дріб на другу.

133. Прочитайте речення. Випишіть іменники, що вживаються: а) і в однині, і в множині; б) лише в однині; в) лише у множині.

1. А навколо ярмарок у повному розпалі. І якого тільки добра не навезли сюди торговці: тут і мануфактура, і готові піджаки, штани, костюми, сорочки, хустки, гребінці, намисто, обіддя для коліс, діжки добротні дубові, цвяхи, коси, серпи, граблі, відра, кінська упряж, бублики, медяники, конфети, квас, ковбаси.

134. Розкриваючи дужки, запишіть словосполучення в дві колонки: 1) з іменниками, що мають закінчення И, 2) з іменниками, що мають закінчення – І.

1. Ущухли (дощ), приїхали (муляр), достиглі (помідор), корінь (квітка), приїжджі (тесляр), збираю (гриб), дочекався (поміч), видно з (гора), оборона (фортеця), високо на (гора), став на рівні (нога), весняної (пора), пшеничні (корж). 2. Узбіччя (дорога), знайомі (орієнтир), знайшов у (шафа), чотири (екземпляр), біжать (школяр), ажурні (вежа), останні (крок), взути в (калоша), листя (осика), запах (груша), стовбур (вільха), вірні (друг), бреде по (калюжа), ожили (пустир), висококваліфіковані (столяр), калинові (кущ), два (календар), цікаві (подорож), стурбовані (мати), освітлення від (лампочка), зимової (ніч), в'язка (солома).

135. Подані назви населених пунктів мають форму множини. Запишіть їх у дві колонки, доставляючи закінчення: 1) -И; 2) -І.

Яхник.., Богуш.., Заліщик.., Яреськ.., Одинц.., Дергач.., Скоморошк.., Осипович.., Ріпк.., Свобод.., Маневич.. .

136. Перепишіть, вставляючи пропущені в закінченнях іменників букви Й або і.

І. 1. І прийде час, коли ми без тривог.. перекуєм на молоти меч.. . (В. Сосюра.) 2. Ключ.. від щастя в наших руках. (М. Стельмах.) 3. Хай стануть нам рук.. важкі од турботи й любові.. . (І. Жиленко.) 4. Геть із мулу якор.. іржаві – нидіє на якор.. душа! (В. Симоненко.) 5. Лиш боягузи, в пилюз.. простерті, перед катам.. в'ються, як вуж.. . (Д. Павличко.) 6. Я ненавиджу брехню у всякій одеж.. . (М. Рильський.) 7. Коло комбайна зібралися ковалі, столяр.., слюсар.., механік.. . (О. Гончар.) 8. Щоб до душ.. душею промовляти, то треба, щоб ті душ.. поріднились. (Леся Українка.)

II. 1. Священне море мов.. омиває заток.. розуму й любов.. берег.. . (М. Бажан.) 2. Мені здається, що пейзаж.. в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й велич.. . (Ю. Яновський.) 3. Садок вишневий коло хати, хрущ.. над вишням.. гудуть, плугатар.. з плугам.. йдуть, співають ідучи дівчата, а матер.. вечерять ждуть. (Т. Шевченко.) 4. Мріялись мені росисті лук.. Волині рідної. (Леся Українка.) 5. Сниться мені поле, вечор.. барвисті, берег.. пахучі рідного Дінця. (В. Сосюра.) 6. Мріють крізь хмар.. зор.. вгорі, мов на бульвар.. чудні ліхтар.. . (В. Симоненко.) 7. Рівними рядам.. стоять розлогі яблун.., груш.., слив.., вишн.., абрикоси. (О. Копиленко.) 8. За дубам.. сонечко сяє, пташк.. у ліщині виспівують, квіт.. рябіють в трав.. . (А. Тесленко.)

1. Лісівництво займало досить велику площу. (П. Загребельний.) 2. Дзвеніла блакить безліччю [/// відміна] маленьких дзвіночків. (А. Головко.) 3. А серцю [м'яка гр.] сняться ще й досі пахучі Дінця береги. (В. Сосюра.)

137. Випишіть у дві колонки словосполучення, вставляючи букви: 1) О, а, у; 2) Е, я, ю.

Під ясними зор..ми, світлими ноч..ми, знайомий з бетоняр..ми, пам'ятай про товариш.., мчав кул..ю, бережи як зіниц.. ока, останньому косар..ві, струснув кучер..ми, оснащений радіоапаратур..ю, сьогодні перед зустрічч.., стер ірж.., свіжою їж..ю, працюватиму столяр..м, був з командир..м, здійняв буч.., зустріч із школяр..ми, стоїть над душ..ю, праця шахтар.., вчуся на муляр.., буду бджоляр..м, веселі ведмеж..та, їдуть бездоріжжям, пішов з косар..ми, осінньою пор..ю, отаборилися на глинищ..х, зіткнувся з труднощ..ми.

138*. Перепишіть, добираючи потрібні букви з дужок.

1. Кому не доводилося на своєму віку бути муляр(о, е)м або столяр(о, е)м? 2. Як гончар(о, е)м замішується глина, так і мене замішує життя. (М. Сингаївський.) 3. Там за нічч(у, ю) голубою світить вечор(а, я) зор(а, я). (А. Малишко.) 4. В природі відчувається прозоре, кришталеве затишш(я, а) перед першими осінніми бур(а, я) ми. (О. Донченко.) 5. Життя близьке стає життям неблизьким, і тиш(о, е)ю стає колишній грім. (Є. Гуцало.) 6. Скільки всюди привалено гор(а, я) залізячч(а, я)м і сивим камінням. (П. Воронько.) 7. А за вікном на квіти впали роси, і соловей затьохкав у кущ (а, я)х. (В. Сосюра.) 8. Кайдаш(о, е)ві хотілось себе показать перед багатир(а, я)ми. (І. Нечуй-Левицький.)

Іменник - 5.0 out of 5 based on 1 vote

Добавить комментарий


Защитный код
Обновить